Historia silników Harley-Davidson - jak to się zaczęło?
Harley-Davidson to obecnie jedna z najbardziej rozpoznawalnych i szanowanych marek zajmujących się produkcją motocykli. Na maszynach tej marki jeździło przez dekady wiele znanych osób, a każdy, kto używa tego sprzętu, jest często nazywany harleyowcem. Marka cieszy się ogromnym uznaniem wśród motocyklistów, ale również osób niemających za dużo związanego z jazdą jednośladami. Historia tej marki jest bardzo długa i ciekawa. W tym artykule postaramy się krótko ją przybliżyć.
Początek marki
Mówiąc o początkach Harley-Davidson, trzeba sięgnąć do roku 1901. To właśnie wtedy założyciele tej marki stworzyli pierwszy prototyp swojego motocykla na bazie ramy rowerowej i czterech silników. Pierwszy model motocykla powstał już dwa lata później. Był on wyposażony w silnik jednocylindrowy o pojemności 410 cm3. To właśnie na bazie takich silników były produkowane pierwsze modele motocykli tej marki. Ten rodzaj silnika był ciągle udoskonalany o nowe elementy do roku 1918. Ostatnia wersja miała 494 cm3 i mogła się pochwalić mocą rzędu 4,34 KM. W latach 1926-34 również produkowano jednocylindrowy silnik o pojemności 350 cm3. Dziś jednak firma ta znana jest z kompletnie innych konstrukcji.
Klasyczne silniki Harley-Davidson
W latach 1929-51 marka produkowała silniki nazywane mianem Flathead. Były to widlaste, żeliwne, dolnozaworowe silniki, które charakteryzowały się płaskimi oraz użebrowanymi głowicami. Były chętnie używane w jednośladach dla wojska, natomiast prywatni mechanicy znajdowali zastosowanie dla tych silników również w innych dziwacznych konstrukcjach. Kolejnym silnikiem opracowanym przez Harley-Davidson był Knucklehead. Można je łatwo rozpoznać po tym, że pokrywy zaworów przybierają kształt knykci zaciśniętych pięści. Pojawiły się one w roku 1936 i cechowały się wtedy pojemnością 1000 cm3.
W 1948 roku wprowadzono silnik Panhead. Pokrywy głowic przypominały w tym silniku odwrócone dnem patelnie. Był mniej skomplikowany i bardziej niezawodny od poprzednich modeli. W 1966 roku Harley-Davidson wprowadził silniki Shovelhead. Był on produkowany do roku 1983 i w tym okresie wielokrotnie został zmieniony jego wygląd oraz parametry techniczne. Ostatnim silnikiem, o którym wspomnimy jest silnik Evolution, który zadebiutował w roku 1984. To w tym silniki wszystkie żeliwne elementy zostały zastąpione aluminiowymi. Zadebiutował on w konfiguracji o pojemności 1340 cm3. Silnik był niesamowicie niezawodny i trwały, a dodatkowo mógł on spalać benzynę bezołowiową.
Losy przedsiębiorstwa w czasach I wojny światowej i późniejszych
Harley-Davidson nie mógł narzekać w trakcie wojny na kryzys. Produkowali oni bowiem bardzo dużo sprzętu dla wojska w tym okresie. Problemy przedsiębiorstwa spowodował dopiero krach na giełdzie nowojorskiej, co spowodowało spadek produkcji. Firma jednak się nie poddała i wprowadziła w tym okresie wiele przełomowych technologii. W trakcie II wojny światowej ponownie produkowali motocykle dla wojska, a w 1969 roku firma została wykupiona przez AMF. Obecnie pozycja firmy jest bardzo stabilna i może się pochwalić bardzo dobrymi wynikami sprzedaży.
lub dodaj komentarz jako gość
Dodaj pierwszy komentarz.
Najpopularniejsze wpisy:
-
Jak zacząć pracę na Uberze? - Wymagania i formalności
-
Jak wygląda proces sprzedaży pojazdu w skupie?
-
Jak sprawnie pozbyć się starego auta?
-
Czy warto sprzedać auto w skupie?
-
Czym jest gniazdo AUX w samochodzie i jak działa?
Najnowsze wpisy:
-
Holowanie z OC sprawcy — czy można wybrać dowolną pomoc drogową?
-
Jak poradzić sobie z pękniętą oponą na autostradzie?
-
Fakty i mity o skupach aut - Co powinieneś wiedzieć?
-
Wezwij lawetę - ranking firm we Wrocławiu (TOP 10)
-
Autoscout24 - Najpopularniejszy serwis dla miłośników motoryzacji
Najnowsze komentarze:




